Népszabadság: http://nol.hu/lap/kerekvilag/20091021-plusz_tobb_autohossz

Kisebb csúszás is többe kerül, mint egy téligumi-garnitúra

 

Cserélni kell, ha kopott, ha öreg, és ha nem az évszaknak megfelelő. Ennél gyakrabban még biztonságosabb lenne, de azt már csak az autóversenyzők tudják megfizetni.


 
 

Sokan csak legyintenek, és azt mondják, hogy reklámfogás. Igazuk van, ami nagyon szomorú, mert miért is kell unos-untalan hirdetésekben bizonygatni, hogy a megfelelően felkészített autó és vezető nélkül a téli közlekedés kész öngyilkosság, vagy inkább gyilkosság. Nyári gumival, hóban 10,2 méterrel hosszabb a fékút, mint a télivel, ha egy kompakt autóval 40 km/órás tempóról próbálunk megállni. És ennél azért gyorsabban szoktunk közlekedni, és nem csak autópályán...

Kétségtelenül jó üzlet a cégeknek eladni termékeiket, melyeket azonban nem véletlenül fejlesztettek, hiszen még a közép-európai időjárási viszonyok között is létkérdés a megfelelő tapadású abroncs. Az már szinte közhely, hogy nem csak a hó miatt kell használni téli gumikat: Magyarországon évente 5-6 hónapnyi hideg idővel, és 30-60 havas nappal lehet számolni. Az is agyoncsépelt, hogy plusz 7 foknál vagy annál hidegebb időben már nem tapadnak jól a nyári gumik, megnő a csúszásveszély, márpedig október végén többnyire nulla Celsius-fokhoz közelebbi az útfelület hőmérséklete, és ez számít.

A nyárihoz hasonlóan téliből is minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell tenni.

A magyar piacon hat cégcsoport közel negyven gumimárkájából lehet válogatni: a legelterjedtebb, vagyis 155/70 R13-as méretű téli abroncs hétezer forint körül van, a 165/70 14-es méretűeket is meg lehet venni tízezer forintnál olcsóbban, de a drágább sportkocsikhoz akár négyszázezer forintnál is többet kell fizetni.

A gumiszerelés és kerékkiegyensúlyozás ára acéltárcsánál 1400-1600 forint, könnyűfém felniknél 1700-2000 forint. Gyorsabb és biztonságosabb a gumikat keréktárcsával együtt cserélni, mert gondos szerelésnél is sérülhet a vázszerkezet. Ez perzse drágább, hiszen egyszerűbb garnitúra esetében is kétszeresébe kerül. A piac legolcsóbb ajánlatában négy akciós abroncs ára negyvenezer forint, ugyanez acéltárcsára szerelve hetvenezer forintba kerül.

Akár nyári, akár téli, érdemes tankolásnál ellenőrizni a gumik nyomását, a pótkerékét is. Ajánlott megnézni a hűtő- és az ablakmosó-folyadék dermedéspontját, valamint szintjét, de az akkumulátorról se feledkezünk meg. A szabályok szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és veszélyes, az igazán biztonságos nyári abroncsnál ez az érték minimum három milliméter, télinél négy milliméter. Erről a téli gumikon is tájékoztat a DSI, vagyis a vezetésbiztonsági jelzés: ha a profilmélység négy milliméter alá csökken több típusnál a kopás miatt eltűnnek a hornyok hópehely alakú jelzései.

Téli gumira nem szabad sajnálni a pénzt, különösen annak fényében nem, hogy egy kisebb csúszás miatt keletkezett horpadás vagy futóműsérülés javítása is jóval többe kerül, mint egy garnitúra. Ha nem futja, biztonságosabb a hideg időkre leállítani az autót. Az már más kérdés, hogy a tömegközlekedési járművek milyen gumival közlekednek...

Kinek jó a négy évszakos?

A nyári és téli viszonyok között egyaránt használható négy évszakos gumiabroncsok vásárlását azoknak érdemes megfontolni, akik keveset használják az autójukat télen, és zordabb időkben inkább tömegközlekednek.
A négy évszakos gumik speciális mintázatúak és különleges összetételű gumikeverékből készülnek, ezzel megspórolható a téli-nyári gumiváltás és a tárolás költsége, ám azt tudni kell, hogy nem egyenértékűek a szezonabroncsokkal, ezért a négy évszakos modelleket inkább a kevésbé szélsőséges időjárású térségekben használják, a magyar út- és időjárási viszonyok között azonban különösen télen nem teljes értékű.

Tárolás

A gumi tartósságát a raktározás is befolyásolja: először tisztítsuk meg a szennyeződéstől, majd kenjük át glicerinnel. A legmegfelelőbb száraz helyen, 15-25 Celsius-fok között tárolni: a felniről leszerelt abroncsokat állítva, és ne egymásra fektetve tároljuk. Érdemes megjelölni, hogy melyik keréken forogtak, a jobb elsőt például JE - betűkkel.

Szerző: idegen babérok  2009.10.21. 09:50 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://idegenbaberok.blog.hu/api/trackback/id/tr811464887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása